Supermarktketen Jumbo zet een grote stap met de overname van restaurantketen La Place uit de boedel van het omgevallen warenhuisconcern V&D. Daarmee versterkt Jumbo zijn positie in het Nederlandse winkellandschap, maar kan het familiebedrijf uit Veghel nog niet tippen aan topconcurrent Ahold.
Het traditionele onderscheid tussen foodhoreca en supermarkten vervaagt. Daarom is de dinsdag bekend gemaakte aankoop van La Place een logische stap voor supermarktketen Jumbo, zo stelde topman Frits van Eerd.
Lees ook deze analyse: ‘Aankoop La Place is meesterzet van Jumbo’
Jumbo neemt in eerste instantie 61 zelfstandige vestigingen van La Place over. Of de La Place-locaties die in V&D’s zitten ook meegaan, is nog onzeker.
Bij de 61 vestigingen die Jumbo koopt zitten zes buitenlandse vestigingen. En in totaal zullen er vijf tot tien vestigingen worden gesloten.
In Nederland krijgt Jumbo er dus pakweg 50 La Place vestigingen bij. Dat is een behoorlijke uitbreiding, maar hoe positioneert Jumbo zich hiermee ten opzichte van zijn grote concurrent Ahold?
Jumbo versus Ahold
Onderzoeksbureau Locatus publiceerde deze week een top-100 van winkelformules en biedt daarmee een aardig inzicht in de stand van zaken per januari dit jaar. Onderstaand lijstje geeft een overzicht van de tien grootste winkelformules op basis van het aantal locaties.
(klik voor uitvergroting)
Het gaat hier om een lijstje waarbij niet naar het moederbedrijf wordt gekeken, maar naar het aantal vestigingen per afzonderlijke formule.
Jumbo heeft met zijn supermarkten afgelopen jaar een flinke sprong gemaakt van de elfde naar de vierde positie door de ombouw van C-1000 vestigingen. Locatus telt nu in totaal op 580 vestigingen voor de supermarkten van Jumbo. Hiermee is Jumbo dichter naar rivaal Albert Heijn toe gekropen, dat begin dit jaar 850 vestigingen had.
Kijk je op concernniveau, dan blijft de dominantie van Ahold in het Nederlandse winkellandschap groot. Want voor Ahold mag je naast Albert Heijn ook de formules Gall & Gall en Etos meetellen en dan kom je uit op 1.990 vestigingen. Met circa 50 Nederlandse vestigingen van La Place erbij wordt Jumbo als concern weer een stap groter, maar de afstand tot Ahold blijft fors.